Przeczytaj to, zanim zainwestujesz w reklamę.

invest-ad-700

 

Zakładasz firmę i myślisz o reklamie, ale nie wiesz od czego zacząć? Każde otwarcie biznesu łączy się z inwestycją pieniędzy. Najczęściej kwoty, które przewidywaliśmy, że wydamy na start znacznie się zwiększają i niewiele już pozostaje na reklamę. Jak zatem zareklamować swoją firmę nie wydając fortuny i nie wyrzucając pieniędzy w błoto?

 

Wszystko zależy od tego, jaki biznes otworzyłeś i dla kogo skierowane są Twoje produkty i usługi. Jednak niezależnie od tego, czy masz lokal, gdzie będzie siedziba Twojej firmy czy też zamierzasz prowadzić e-biznes w Internecie, to przede wszystkim zanim zlecisz wykonanie jakiegokolwiek projektu agencji reklamowej sam musisz odrobić „zadanie domowe”

 

Twoje zadanie domowe nr 1

 

Usiądź, przemyśl i zanotuj: dla kogo jest Twój biznes, czyli kim są Twoi potencjalni klienci (płeć, wiek, zasobność portfela, małe lub duże firmy itd), kto jest Twoją konkurencją, co oferuje Twoja konkurencja a co oferujesz Ty. Znajdź w oferowanych przez Ciebie usługach to, co cię wyróżnia i na tym się skoncentruj. Bądź kreatywny, szukaj w internecie i zrób burzę mózgu, bo wszystko zależy tutaj od pomysłu. Jeśli już wiesz co Cię wyróżnia – pokaż to klientom. Wymyśl hasło reklamowe (slogan), które celnie opisze Twoją ofertę. I pamiętaj, że oferta musi opisywać korzyści dla klienta, tak aby zachęcić go do skorzystania z niej.

 

Jeśli już usystematyzowałeś swoją wiedzę na temat Twojego biznesu, czas aby przedstawić to graficznie. Wizerunek Twojej firmy musi być nie tylko przemyślany ale przede wszystkim spójny. Zwróć na to uwagę, kiedy zlecisz wykonanie reklam kilku firmom. Zdecyduj się na logo - element graficzny, który reprezentował będzie ideę Twojej firmy, będzie łatwo zapamiętywany i doda firmie profesjonalizmu. Projektowanie logo pozostaw specjalistom, którzy mają w tym doświadczenie i doradzą Ci. Zadbaj aby Twoja firma była widoczna i łatwo można było do niej trafić. Zainwestuj w witrynę, bo to Twoja darmowa powierzchnia reklamowa. Jeśli masz samochód to wykorzystaj go również jako przestrzeń na reklamę. Przydadzą Ci się też wizytówki lub folder reklamowy opisujący to co Cię wyróżnia. Dobrze będzie jeśli zaprezentujesz firmę w internecie, chociażby w formie wizytówki. Możesz również dodać wpis o firmie w darmowych katalogach firm oraz założyć Fan Page na Facebooku.

 

Twoje zadanie domowe nr 2

 

Wiesz już kim są Twoi potencjalni klienci, to teraz zastanów się, gdzie oni są i w jaki sposób poszukują Twoich usług? Jeżeli Twój biznes jest firmą działającą lokalnie – reklamuj się lokalnie: prasa, billboardy, banery, plakaty, ulotki do domów, reklama w autobusach czy w lokalnych stacjach radiowych . Możliwości jest sporo, ale wszystko zależy od specyfiki Twojej firmy. Jeżeli Twoja firma ma zasięg ogólnopolski, to postaw na reklamę w internecie. Nie wystarczy jednak, że założysz stronę i sklep internetowy. Aby klienci Cię znaleźli musisz przecież pojawiać się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwarki. Osiągniesz to wykupując reklamę w Google np. AdWords (linki sponsorowane) albo inwestując w pozycjonowanie strony. W obu przypadkach konieczne będzie precyzyjne wytypowanie słów kluczowych, które opisują Twoją działalność. O ile Reklamę w google PPC (tzw. Pay Per Click – płacisz za kliknięcie) możesz uruchomić od zaraz, o tyle na wyniki pozycjonowania strony www będziesz musiał poczekać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Warto także uruchomić własny blog tematyczny oraz udzielać fachowych opinii na forach internetowych. Możesz także zacząć sprzedawać na Allegro i eBay-u oraz zainwestować w stargetowany e-mail marketing.

 

Możliwości reklamowania firmy jest naprawdę wiele. Jedne wymagają nakładów finansowych. Inne jesteś w stanie zrealizować poświęcając jedynie swój czas. Ważne jest jednak aby działać wytrwale i zgodnie z przemyślaną strategią, cały czas dbając o pozytywny i spójny wizerunek swojej firmy.